27/02/20

Κωστής Παλαμάς - Τρία ερωτικά ποιήματα




Σ΄ΑΓΑΠΩ
Σ’ αγαπώ με τη γλώσσα
του πουλιού τ’ αηδονιού
και με τ’ άφραστα· μ’ όσα
στο θαμπό μου το νου

μισοζούν, αργορεύουν,
από χάος λαός,
κι εναγώνια γυρεύουν
τη μορφή και το φως.

Σ’ αγαπώ μ’ όλα τ’ άστρα
του βαθιού μου ουρανού.
Στήσου, αγάπη μου πλάστρα
στο θαμπό μου το νου,

και των ίσκιων το σμάρι
βουίζει γύρω σου, ω πώς!
από σε για να πάρει
τη μορφή και το φως.
"Τα παράκαιρα" - 1919

ΤΟ ΔΙΑΜΑΝΤΕΝΙΟ ΤΟΥ ΟΡΘΡΟΥ ΜΟΥ ΠΕΤΡΑΔΙ
Το διαμαντένιο του όρθρου μου πετράδι!
—Σ’ αγαπώ με το πάθος που δεν ξέρει
παρά εσένα ουρανό κι εσένανε άδη,
με το πάθος τυφλό του σφιχτοχέρη.

Σ’ αγαπώ με τον ήλιο, με το αστέρι
που ολογλυκαίνει το πικρό αχνό βράδυ,
και με του Γεναριού το καλοκαίρι,
μ’ εσάς της μυγδαλιάς ολόανθοι κλάδοι.

Σ’ αγαπώ με της άνοιξης τ’ αηδόνια,
με τα ξερά τα φύλλα που χρυσάφι
στρώνουν ταπί στ’ Άγιου Αντρεός το μήνα.

Σ’ αγαπώ με της θλίψης τα τρηδόνια
και με της αναγάλλιασης τα κρίνα.
Μ’ όσα οι κούνιες κρατάν και μ’ όσα οι τάφοι.
"Τα δεκατετράστιχα" (23) - 1919

ΧΡΥΣΟΜΑΛΛΟΥΣΑ
Καλά δεν ξέρω ποιά είν’ η ομορφιά σου,
κι αν το κορμί σου κι αν η ψυχή σου,
τάχα ποιά δύναμη στην εικόνα σου
με πάει, μαζί σου.

Καλά δεν ξέρω ποιά είν’ η ομορφιά σου,
κι αν είσαι η χάρη κι αν είσαι η μούσα,
κι αν είσαι υγεία κι αν είσαι αρρώστια,
Χρυσομαλλούσα.

Δεν ξέρω αν είσαι μια ορμή, μια ιδέα,
κι αν είσαι η γλώσσα μιας γνώμης θείας,
κι αν είσαι η σάρκα κι αν είσαι η γλύκα
της αμαρτίας.

Ξέρω πως φύσηξες μέσα μου, όπως
μέσα στην κούραση αχνής ημέρας
φυσάει βραδιάτικος δέρνοντάς την
ένας αέρας.
Απόσπασμα απο: "Παθητικός ύμνος" (Δειλοί και Σκληροί Στίχοι) 1928
___________________
Κωστής Παλαμάς (1859-1943), απο τους σημαντικότερους Ελληνες ποιητές και πεζογράφους. Το πρώτο του ποίημα το έγραψε σε ηλικία 9 ετών. Το 1886 δημοσιεύτηκε η πρώτη του ποιητική συλλογή. Ήταν υποψήφιος για το Βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας 14 φορές. Πολυγραφότατος δημοσίευσε συνολικά σαράντα ποιητικές συλλογές και πλήθος άλλα έργα. Πέθανε στις 27 Φεβρουαρίου του 1943, στην Αθήνα.
___________________
Video: Σ΄ αγαπώ - 1984 
Ποίηση: Κωστής Παλαμάς 
Μουσική: Μιχάλης Τερζής 
Ερμηνεια: Γιώργος Νταλάρας & Δήμητρα Γαλάνη 

Nessun commento:

Posta un commento